CST / 20/09/2019 / PREMIERA “ABSOLWENCI”/ AGNIESZKA BORKOWSKA / KONFERENCJA CST

20/06/19 / Aktualności, Konferencja 2019, Program 2019

ABSOLWENCI”/ AGNIESZKA BORKOWSKA

PREMIERA

20.09.2019 / godz. 19:00

Miejsce: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / Mazowiecki Instytut Kultury / ul. Elektoralna 12

BILETY 20 ZŁ

(dla uczestników konferencji CST wstęp wolny)

Spektakl prezentowany w jednym wieczorze ze spektaklem „ciało, na głos” Alicji Czyczel

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury

Spektakl prezentowany w ramach trzecich obchodów Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.

Koncepcja: Agnieszka Borkowska

Choreografia: Agnieszka Borkowska we współpracy z Marią Bijak i Markiem Bulą

Występują: Maria Bijak, Marek Bula

Muzyka: Piotr Adamiak

Pomysł na spektakl „Absolwenci” zrodził się pod wpływem zderzenia z warszawską rzeczywistością, w jaką wpadają młodzi twórcy, ciągnący do stolicy z ciepłym jeszcze, dopiero co odebranym dyplomem magistra sztuki. Jest to próba zaśmiania się nie tylko przez łzy, ale również metaforycznie. Zaśmiania się z magistrów sztuki, uczących dzieci, która ręka jest prawa, a która lewa. Z tych, co w kostiumie Kubusia Puchatka czy innej Myszki Mickey po kryjomu palą fajki w obskurnych garderobach. Z tych, co pełni wiary i nadziei, że będą tworzyć sztukę, grzęzną w regulaminach, prawach i licencjach.

Niezależnie od obranej ścieżki, każdy Absolwent dąży do podjęcia pracy zarobkowej, przez co prędzej czy później wpada w relację Pracownik-Pracodawca. Ten właśnie związek, rządzący się uniwersalnymi dla każdego zawodu prawami, stał się tematem prezentowanego duetu. Postaci go tworzące to Pracownica i Pracodawca. Ona, jak to dziwnie i niepisanie, ale zawsze i wszędzie, stawia się w pozycji Zdominowanej, Uległej, Posłusznej i Wdzięcznej za możliwość parzenia kawy, odbierania telefonów, ubezpieczenie i „Multisporta”. On zaś wobec niej może wszystko przez sam fakt bycia pracodawcą. Rządzące tym związkiem reguły oraz zależności między stronami rodzą napięcia, które stanowią samonapędzającą się machinę konfliktu. Staje się on pretekstem do stworzenia choreografii, która poprzez ruch obrazuje dynamikę zachodzących w opisanej relacji zdarzeń.

„No tak Agnisiu, teraz się zaczyna dorosłość. Teraz się musisz nauczyć przytakiwać”- to cytat z rozmowy rodzinnej, który dał początek refleksji. Bo choć w pierwszym odruchu młodzieńczej bezczelności chciałoby się odpowiedzieć: „Nie, nie będę przytakiwać”, to jednak pod spodem kiełkuje myśl, że może jednak. Siebie i widza stawiamy przed pytaniami. Czy tkwimy w takiej właśnie relacji? Jeśli tak, to jak się w niej zachowujemy? W jaki sposób nas zmienia? Czy zawsze konieczne jest zginanie karku?

Duet ten jest pierwszym krokiem do stworzenia pełnowymiarowego spektaklu, w którym zawierają się myśl, ruch, słowo, jakość. Spektaklu, który się śmieje, ale też daje nadzieję ludziom na podobnym etapie życiowym, nawet tym obracającym się w innych niż artystyczne środowiskach.

AGNIESZKA BORKOWSKA

Urodzona 22 września 1994 r. w Szczecinie. Absolwentka AST im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Od kilkunastu lat związana ze szczecińskim Teatrem „nie ma”, którego dyrektorem artystycznym jest Tatiana Malinowska-Tyszkiewicz. W zespole tym zagrała w takich spektaklach jak: „Co na górze, to na dole”, „Dziwna Baba”, „Kasandra” oraz stworzyła choreografie do spektakli „Elektra”, „Piana dni”, Idiota”.  Stypendystka Kibbutzim College of Education Technology and Arts w Tel Awiwie, gdzie współtworzyła spektakl „No borders”. Autorka choreografii „On ice this thin”, która zakwalifikowała się do finału Międzynarodowego Konkursu 3,2,1…Taniec w Krakowie oraz wygrała polskie eliminacje do konkursu SoloDuo w Budapeszcie. Wiedzę i doświadczenie zdobywała u takich pedagogów jak: Sylwia Hefczyńska-Lewandowska, Jacek Łumiński, Janusz Skubaczkowski,  Eryk Makohon, Natalia Iwaniec, Igor Podsiadły, Patricia van Deutekom, Thierry Verger. Aktualnie związana z OCH-TEATREM, gdzie występuje w „Balu manekinów” w reżyserii Jerzego Stuhra oraz z Warszawską Operą Kameralną, gdzie występuje w spektaklu „Czarodziejski flet”, którego reżyserem jest Giovanni Castellanos. Od 8 lat prowadzi warsztaty taneczne, teatralne i ruchowe, współpracując z Festiwalem Teatr w Stodole, Międzynarodowym Festiwalem Teatrów Niezależnych PRO CONTRA, teatrami „nie ma” oraz „Krzywa Scena”, a także z wieloma zespołami tanecznymi. Zafascynowana potencjałem przekazu cielesnego, w swojej twórczości poszukuje emocji wynikających z zaangażowania ruchowego. Wierzy, że „letnią wodą herbaty nie zrobisz” i wedle tej zasady pracuje, tworzy, żyje.

 

MARIA BIJAK

Urodzona w Warszawie, od 13 roku życia zakochana w musicalu. Uczęszczała do Warsztatowej Akademii Musicalowej, następnie brała udział w 2 letnim programie dla tancerzy Horn Dance Project, gdzie zainteresowała się tańcem współczesnym. Uczestniczka wielu warsztatów tańca współczesnego m.in. (Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego „Na bosaka”), a także kontakt improwizacji ( F.R.U. w Łodzi ) Absolwentka AST im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Współpracuje z teatrami muzycznymi w Gdyni, Wrocławiu, a także z Och-Teatrem w Warszawie oraz Warszawską Operą Kameralną.

 

MAREK BULA

Urodzony w Tarnowskich Górach, Aktor – Tancerz – Wokalista. Absolwent AST w Krakowie im. Stanisława Wyspiańskiego na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu oraz Państwowego Policealnego Studium Zawodowego Wokalno-Baletowego w Gliwicach. Śpiewa, odkąd pamięta. Głos i świadomość wokalną kształcił pod okiem Małgorzaty Zachnik, a później rozpoczął naukę z dość wymagającym nauczycielem-samym sobą. Swoją drogę teatralną rozpoczął w Tarnogórskim Teatrze ZL, w licznych spektaklach Ewy Wyskoczyl. W czasie procesu kształcenia brał udział w projektach teatralnych, tanecznych i muzycznych w Polsce i za granicą m.in. w spektaklu dyplomowym Kibbuzim Collage of Education w Tel-Awiwie; spektaklu dyplomowym „Bezdech” w chor. i reż. Sylwii Hefczyńskiej–Lewandowskiej, Horizonte neanderland BIENNALE. Obecnie aktor Warszawskiego OCH–TEATRU  w spektaklu „Bal Manekinów” w reż. Jerzego Stuhra. Interesuje się projektami interdyscyplinarnymi, w których może łączyć swoje pasje. Mini-multiinstrumentalista, tworzy muzykę, piosenki, projekcje wideo, grafikę, aranżuje, żongluje, chodzi na szczudłach, szyje, myśli, majsterkuje.

 

————

Spektakl prezentowany w ramach KONFERENCJI CST 2019 „Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku”.

Trzydniowa ogólnopolska konferencja naukowa „Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku” to okazja do spotkania się w jednym miejscu badaczy tańca, krytyków, producentów czy artystów, którzy wspólnie dokonają podsumowania, dotyczącego rozwoju tańca i choreografii w Warszawie od początku XX wieku aż do czasów współczesnych. Na konferencję składają się trzy części: naukowa, praktyczna i artystyczna.

Część naukową i praktyczną codziennie uzupełniać będzie część artystyczna, którą stanowią spektakle w większości zrealizowane przez warszawskie artystki. Zgodnie z ideą „CHOREOGRAFIA JEST KOBIETĄ” zaprezentowane zostaną różne prace wybrane w ramach Programu Spektakli, Koprodukcji i Premier CST 2019 przez komisję w składzie: Magda Chabros, Joanna Chitruszko, Julia Hoczyk, Hanna Raszewska-Kursa, Agata Życzkowska. W środowisku tańca reprezentacja kobiet jest bardzo silna i wyrazista, dlatego program części artystycznej konferencji ma na celu wyeksponować różne spojrzenia na sprawy społeczne z perspektywy kobiety. Będą to prace zarówno młodych twórczyń, które dopiero kończą uczelnie artystyczne, jak i prace dojrzałych, doświadczonych choreografek i tancerek, które stworzyły wiele prac prezentowanych i nagradzanych na festiwalach w Polsce i za granicą.

Konferencja organizowana jest w ramach programu rozwoju refleksji nad tańcem w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. W 2018 r. odbyła się konferencja „Taniec w Warszawie. Społeczeństwo, edukacja, kultura”, a także ukazała się publikacja pod tym samym tytułem. Tegoroczna konferencja jest kontynuacją i rozszerzeniem idei analizy i zobrazowania warszawskiego środowiska tańca. Zapraszamy do wspólnego przyjrzenia się sztuce tańca i choreografii w Warszawie oraz wspólnego stawiania pytań o przyszłość tańca w stolicy.

Termin KONFERENCJI: 19-21.09.2019

WSTĘP WOLNY na KONFERENCJĘ / OBOWIĄZUJĄ ZAPISY do 8.09.2019

Dla uczestników konferencji CST wstęp na wszystkie spektakle bezpłatny.

Formularz zgłoszenia:

https://forms.gle/yXxXQQiDWAgUVH7L8

 

KURATORKI KONFERENCJI:

mgr Marta Seredyńska

Kuratorka Konferencji CST 2019: CZĘŚĆ NAUKOWA

mgr Paulina Święcańska

Kuratorka Konferencji CST 2019: CZĘŚĆ PRAKTYCZNA

mgr Agata Życzkowska

Kuratorka Konferencji CST 2019: CZĘŚĆ ARTYSTYCZNA

Wszelkie pytania prosimy kierować na e-mail: konferencja@centrumsztukitanca.eu

————-

Organizatorzy projektu CST:

Fundacja Artystyczna PERFORM

Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rezonanse Kultury, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Fundacja UM FOUNDATION, Fundacja Wspierania Kultury Strefa ArtsInn, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu, oraz niezależni artyści: Liwia Bargieł, Tomasz Bazan, Anna Godowska i Sławek Krawczyński, Wojciech Grudziński, Mikołaj Mikołajczyk, Ilona Trybuła.

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12

00-139 Warszawa

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.